Skip to main content

Islam Mai Gada-gari ki Mazamyat

Islam Mai Gada-gari ki Mazamyat


اسلام میں گداگری کی مذمت

حوالہ

پیشِ نظر اقتباس اسلام میں گداگری کی مذمت سے لیا گیا ہے جو مولانا الطاف حسین حالی کی کتاب کلیاتِ حالی سے ماخوذ ہے۔ 


تعارفِ مصنف

سرسید جو تعلیمی، تہذیبی اور فکری تحذیب لے کر اٹھے تھے، حالی اس کے سرگرم رکن تھے۔ انہوں نے بھی سرسید کی طرح تمام اصناف میں سادہ اور آسان اندازِ بیان اختیار کیا۔ معاشرتی اصلاح کے حوالے سے جہاں اور بہت سی بیکار رسومات کی اصلاح کی کوشش کی وہیں گداگری کو بھی ایک معاشرتی برائی کے طور پر پیش کیا۔ 


تعارفِ سبق

مولانا حالی نے اپنے پرفکر مقالے میں تعلیمات نبوی صلی اللہ علیہ وسلم کے حوالے سے گداگری کے اجتماعی اور انفرادی اثرات پر روشنی ڈالی ہے اور بتایا ہے کہ نبی مہربان صلی اللہ علیہ وسلم نے فرمایا
اگر تم یہ جان لو کہ سوال کرنے کے کیا نتائج ہیں توکوئی شخص سوال کرنے کے لئے دوسرے شخص کی طرف رخ نہ کرے۔ (الحدیث
سرکارِ دو عالم صلی اللہ علیہ وسلم کی اس جامع حدیث میں جو گہرائی، معنویت اور ہمہ گیری ہے وہ کسی بڑے سے بڑے ماہر معاشیات کی تعلیم مین نہیں ہوسکتی۔ آپ نے ہمیشہ سوال کرنے اور دوسروں کے آگے ہاتھ پھیلانے کی حوصلہ شکنی فرمائی۔ 
سوال کرنے کا سب سے بڑا نقصان یہ ہے کہ اس سے انسان کی خودداری ختم ہوجاتی ہے۔ جو انسان کی شخصیت کا اصل جوہر ہے۔ ایسا کرنے سے انسان کی قوتِ عمل ختم ہوجاتی ہے ۔ وہ بے غیرتی اور بے ہمتی کا شکار ہوجاتا ہے اور اس سے مزید سینکڑوں برائیاں جنم لیتی ہیں۔ 
اقتباس
۱

جس قدر قوم میں بھیک مانگنے والوں کی کثرت زیادہ ہو جاتی ہے اسی قدر قوم کی دولت میں، محنت و جفاکشی میں، غیرت و حمیت میں، ہمت و اولوا العزی میں گھاٹا ہوتا جاتا ہے۔ مفلسوں کو کاہلی اور بے غیرتی کی ترغیب ہوتی ہے اور دولت مندوں کا بہت سا روپیہ ایسی جماعت کی تعداد بڑھانے اور تقویت دینے میں صرف ہوتا ہے جن کا وجود سوسائٹی کے حق میں سمّ قاتل کا حکم رکھتا ہے۔ 


تشریح

مولانا محمد حسین حالی نے اسلامی تعلیمات و احادیث ِ رسول صلی اللہ علیہ وسلم کے حوالے سے ہمیں بتایا کہ بھیک مانگنا اتنی بری عادت ہے کہ اسکی روک تھام کے لئے اسلام میں اس کی سختی سے ممانعت کی گئی ہے۔ حضوراکرم صلی اللہ علیہ وسلم نے بھیک مانگنے کی اسقدر مذمت فرمائی ہے کہ شاید ہی کسی نے کی ہو۔ آپ صلی اللہ علیہ وسلم نے ہمیشہ صحابہ کرام کو سوال کرنے سے روکا اور فرمایا
لوگوں کسی سے کچھ نہ مانگو۔ (الحدیث

سوال نہ کرنے کی تاکید کا مقصد یہ تھا کہ لوگ بھیک مانگنے کو پیشہ نہ بنالیں جیسے آجکل اس نے ایک وبا کی شکل اختیار کرلی ہے  

Comments

Popular posts from this blog

Free Download Notes XI & XII Commerce Notes & Book In Pdf

Free Download Notes XI & 1st Year Notes Download In Pdf XI Accounting Book  Economics Notes Pdf Free Download Urdu Notes for 1st Year (Class 11)  Another Urdu Notes For XI  Islamiat For XI  Principle Of Commerce 1st year XI POC Notes (Best) Server 01 XI POC ( Principle of Commerce ) Guess Paper Solved 2021 Free Download Notes  XII Commerce Notes & Book In Pdf XII Accounts Book With Solutions 2nd-year Urdu Notes Free Download Pdf XII English Notes Pdf 2nd Year English Notes Adam jee  2nd Year Commercial Geography  2nd Year Pak Studies Notes XII Pak Studies Notes In English Adam Jee XII Pak Studies Solved Paper XII Banking Notes (Shah Commerce) Another 2nd Year Banking Notes XII  CG Solved Papers Commerce Online Notes By Sir sultan hamid hussain (All credit goes to Sir Sultan) Server 01 Commercial Geography Notes In English By Sir Sultan Server 01 Commercial Geography Notes Notes In Urdu By Sir Sultan Server 01 XII Banking Notes Short Q

Questions And Answers The Count’s Revenge By J.H.Walsh

THE COUNT’S REVENGE (J.H.WALSH) Q: 1 What Arab custom is referred in the short play “The Count’s Revenge”? An Arab custom mentioned by the Countess of Morcerf to Albert and the Count of Morcerf when the count of Monte Cristo leaves their house without eating anything. The custom runs as “Never to eat food at the house of a deadly enemy”. She strongly believes that since the Count of Monte Cristo has a faith in that custom and thinks them to be his enemy, and hence not eat anything at their place.   Q: 2 What do you know about the reaction, plans or intention of Albert? Albert, the brave young son of the count of Morcerf, was deeply shocked by the disgrace of his father and family. As a man of honour, he showed severe emotional reaction to the unhappy incident. Albert made his mind to trace about the unknown enemy of his family and avenge the family honour. On his request, Beauchamp, a close friend of Albert, discovered the name of the enemy. It was Albert;s

English Essay Problems of Karachi

Problems of Karachi Karachi is the biggest city in Pakistan and one of the most thickly populated cities in the world. Its population has increased rapidly and accordingly has given rise to many social problems. People of this metropolis are becoming more and more concerned about solving these serious problems, some of which are discussed below. The ever-increasing rush of heavy traffic on the roads is resulting in heavy loss of human life. One day or the other, people suffer from accidents due to reckless driving. Some lose their vehicles and some go to the police. This is due to lack of civic sense in the citizens and violation of traffic rules. Traffic jams, road quarrels, untidiness and damage of public property are also the results of this problem. The government has not done any planning to control this situation in the past two decades. In the same manner, the government has never emphasized upon population distribution. As a result, slum areas are rapidly being built, wher

Short Questions Answers of The Prisoner of Zenda ~Drama Novel Prisoner of Zenda

 N OVEL Question 1)Tell in your own words how the first meeting came off between the two distant cousins? Answer) Rudolf leaves the inn one day as he is given an opportunity to stay at Jahan’s sister at Strelsau. Instead of going, he decides to walk through the forest and have a look at the castle of Zenda. He sits down in the forest to have some rest as well as smoke a cigar. After smoking his cigar, he unintentionally falls asleep. Shouts and sound of laughter wake him up. On opening his eyes, he sees two men standing near him. They are Fritz Von Tarlenheim and Colonel Sapt. They tell him that he looks exactly like their king except that he has a beard. At that moment King Rudolf appears. Rassendyll greatly surprises to see king Rudolf in the forest of Zenda. He gives a cry when he finds that Rudolf is just like him. Rudolf’s face and appearance are quite like his own. Rudolf’s height appears to be slightly less than his. Rassendyll bows respectfully before the king. In a happy m